آیت الله العظمی امام خامنه ای
- س ۱۲۳۵. آیا هیپنوتیزم جایز است؟
اگر به منظور غرض عقلایی[1] و بارضایت کسی که می خواهد هیپنوتیزم شود صورت بگیرد و همراه با کار حرامی هم نباشد، اشکال ندارد.
- س ۱۲۳۶. عدّه ای نه به قصد درمان بلکه به منظور نشان دادن قدرت روحی انسان مبادرت به هیپنوتیزم می کنند، آیا این عمل جایز است؟ آیا افرادی که در این زمینه صاحب تجربه هستند ولی متخصّص آن نیستند، جایز است اقدام به این کار کنند؟
ج. به طور کلی یادگیری هیپنوتیزم و استفاده از آن به غرض عقلایی حلال و قابل ملاحظه اشکال ندارد به شرط این که با رضایت و موافقت کسی باشد که می خواهد به خواب مصنوعی برود و ضرر معتنابهی هم برای او نداشته باشد.
آیت الله العظمی سیستانی
- پرسش: خواب مغناطیسی[2] و احضار ارواح جایز است ؟
هر کاری که به انسان صدمه و ضرر وارد می کند، حرام است و جایز نمی باشد.
- پرسش: نظر شما در مورد خواب مصنوعی یا هیپنوتیزم چیست؟ خصوصاً چنانچه توسط شخص متخصص جهت درمان بیماری روانی و اعصاب بکار رود؟
مانعی ندارد.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی
افرادی هستند که کار هیپنوتیزم میکنند، اگر این کار برای تقویت ایمان انسانهای دیگری باشد و پولی نیز دریافت نشود و فقط برای رضای خدا باشد چه حکمی دارد؟
غالب اینگونه مدعیان در خطا و اشتباهاند هرچند اصل عمل امکانپذیر است و اگر برای کشف امور پنهانی انجام گیرد حرام است.
- آیا هیپنوتیزم ازنظر اسلام مشروع است؟
براى مقاصد طبی و مانند آن مشروع است، مشروط بر اینکه تجربه و آگاهى کافى داشته باشد و آثار منفى و خلاف شرعى بر آن مترتب نگردد. ولى براى کشف امور پنهانى، یا اطّلاع از گذشته و آینده و حال جایز نیست.
مرحوم آیت الله تبریزی
در هیپنوتیزم، چنانچه خوف ضرر[3] بر کسى که این عمل با او انجام مىگیرد یا شخصى دیگر داده شود جایز نیست.
مرحوم آیت الله گلپایگانی
هیپنوتیزم حرام است و براى معالجه [بیمار]، در صورتى که طریق معالجه منحصر به آن باشد[4] و موجب کشف اسرار دیگران نشود اشکال ندارد.
[1] غرض عقلایی یعنی هدفی داشته باشند، که از نظر عرف عاقلانه و درست باشد. در جواب بعدی می گویند فقط غرض عقلایی کفابت نمی کند بلکه باید غرض عقلاییِ حلال باشد! نه هر غرض عقلایی ای.
[2] همان خواب مصنوعی ایجاد شده بر اثر هیپنوتیزم است.
[3] حوف ضرر یعنی احتمال داشته باشد که بر اثر هیپنوتیزم آسیبی به سوژه هیپنوتیزم یا هر کس دیگری وارد شود.
[4] هیچ راه دیگری برای درمان مریض جز هیپنوتیزم نمانده باشد.